"Believe nothing, no matter where you read it or who has said it, not even if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."

Ampun tuanku, sembah patek harap diampun...Patek ingin menyampaikan siapakah PENGKHIANAT sabenar kepada ketuanan Sultan di negara ini...malah dikalangan tuanku pun ada yang bersekongkol dengan mereka kerana di beri habuan yang lumayan...Patek patek yang marhaen dinegara ini masih tetap setia dengan tuanku walau pun difitnah dengan pelbagai tuduhan..ampun tuanku beribu ampun, sembah patek harap diampun..

Saturday, September 10, 2011

TUGU NEGARA PENDEWAAN TERHADAP PENJAJAH - TONGKAT BAHAMAN

Di tengah-tengah Bandar Kuala Lumpur telah didirikan sebuah tugu bagi memperingati para pejuang yang terkorban ketika membebaskan Malaya suatu ketika dahulu. Kota besar ini adalah lambang pembangunan tamadun bangsa yang sudah merdeka. Setiap hari ianya dikunjungi ramai pelancong dalam dan luar negara termasuk juga golongan pelajar dan pengkaji sejarah.

Persoalannya yang timbul di benak kita ialah, adakah tugu peringatan ini didirikan dengan fikiran yang jernih dan sedar demi membina sebuah tamadun yang bermaruah? Atau ia hanya sebuah tugu untuk mendewakan penjajah!

Walaupun sudah lebih 50 tahun merdeka, para pemimpin politik, budayawan, ahli sejarah terus menerus dibelenggu oleh satu fahaman nihilism iaitu menafikan kebenaran dan semua fakta sejarah perjuangan bangsa. Semua mereka rela untuk meneruskan pembohongan fakta dan kontradiksi dalam perkembangan sejarah Malaysia yang direkodkan. Setiap musim cuti persekolahan tugu ini dikunjungi oleh ribuan pelajar generasi muda yang akan mewarisi sejarah Malaysia kepada generasi akan datang. Seperti biasa, guru-guru yang mengiringi mereka akan menerangkan tentang tugu ini tanpa fakta yang tepat dan terpaksa terus berbohong kepada pelajar-pelajar tanpa rasa berdosa. Timbul satu lagi persoalan tentang soal jiwa bangsa kita, adakah kita benar-benar telah merdeka atau benarkah kita sebuah bangsa yang bermaruah ?


Patung-patung tentEEra Inggeris yang dibina menjadi tugu negara 1963. Tugu Negara pada mulanya telah dibina semasa zaman pemerintahan penjajahan Inggeris di Malaya. Mulanya hanya sebuah tiang konkrit setinggi 10 meter yang terletak di Jalan Tugu. Pembinaanya bagi memperingati para tentera Inggeris yang mati dibunuh.
Tidak adakah antara pelajar kita yang akan bertanya tentang siapakah wajah lima dari tujuh patung yang memakai topi Inggeris dan memegang bendera Malaysia di tugu ini. Adakah kita memperolehi kemerdekaan dari Inggeris atau kita memperolehinya dari PKM? kerana kemerdekaan dicapai setelah PKM yang direbahkan dan bendera Malaysia dikibarkan oleh Askar Inggeris? Tergambar di tugu ini ialah Inggeris merdeka dengan menewaskan PKM dan selama itu, negara bukanlah dijajah oleh Inggeris tetapi oleh Komunis sedang dalam buku-buku sejarah tidak disebut di mana-manapun bahawa komunis pernah menjajah Malaya. Bukankah Kerajaan Malaysia baru menandatangani perjanjian damai dengan PKM pada Disember 1989 di Haadyai.

Apa yang sesetengah kita faham ialah bahawa Inggeris adalah penjajah dan Malaysia telah dijajah selama 446 tahun sejak Portugis menawan Melaka hinggalah Malaya merdeka dari Inggeris pada tahun 1957. Direkodkan dalam sejarah bahawa Malaysia pernah dijajah oleh kuasa asing, Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan beberapa negeri Melayu pernah menghantar ufti kepada negeri Siam.

Satu lagi perkara aneh di sini ialah doa semoga Allah merahmati roh-roh mereka yang berjuang. Mereka itu siapa? Inggeris yang berdiri gagah atau orang-orang yang berjuang menentangnya yang telah mati dan darah merahnya tumpah di bumi ini demi menghalau penjajah yang begitu lama memunggah segala khazanah dan kekayaan negara kita.

Beratus-ratus tahun pejuangan menentang kaum penjajah ini berlangsung. Sejak Perang Hang Nadim, Perang Naning, Perang Raja Haji, Perang Perak, Perang Pahang, Perang Dato’ Bahaman dan sebagainya hinggalah peperangan oleh golongan revolusiner PKMM, API, AWAS, BATAS, PKM yang dianggotai oleh seluruh bangsa di Malaya termasuk orang-orang asli yang telah memulakan gerakan anti British sejak bersama Dato’ Bahaman lagi. Di mana letaknya wajah-wajah para pejuang dari kalangan rakyat Malaya di Tugu Negara?

Apabila kita mengagung dan mendewa penjajah Inggeris ini, bermakna kita mengkhianati perjuangan nenek moyang, para pahlawan bangsa melawan penindasan Inggeris yang terdiri dari Hang Nadim, Raja Haji, Dato Bahaman, Mat Kilau, Dato’ Maharaja Lela, Dato Sagor, Tok Janggut pada satu zaman dan di zaman berikutnya ribuan perajurit golongan progresif dari PKMM, API, AWAS dan PKM yang pernah mati diburu atau digantung dan dipenjara di bawah Undang-undang Darurat 1948-1960. Untuk apa Tunku melunakkan tindakannya membangunkan tugu untuk memperingati penjajah Inggeris dan askar-askar Inggeris yang datang ke Malaya seperti mana kita pernah saksikan kemasukan mereka di Iraq, Afghanistan kebelakangan ini. Apa punya bangsa “Melayu” ini yang tidak ada sedikitpun maruah, walaupun sudah merdeka tetapi tetap mendewakan penjajah yang pernah memperkosa buminya yang kaya.

Wahai pemimpin-pemimpin Melayu. Bangunlah dari tidur dan mimpi usangmu. Keluarlah jiwamu dari kehinaan ini dan bangunkanlah bangsamu supaya mereka faham tentang asal usul mereka dan menghargai perjuangan nenek moyang mereka yang telah berjaya mengusir penjajah dari bumi ini. Bukalah matamu dan bacalah nama-nama yang diukir pada plat logam tugu ini. Siapakah mereka? Adakah ada nama Awang, Mamat atau Usop tertulis di situ. Kenapa buta juga mata mereka, para tok guru dan mufti-mufti yang merestui doa supaya Allah memberi rahmat kepada Inggeris yang gugur sedang mereka adalah musuh kita. Berapa lama lagi kalian mahu dijajah.. huh ?


Tunku Abdul Rahman mengilhamkan pembinaan tugu ini untuk tuan Inggerisnya.
Untuk memperingati penjajah Inggeris?
Semoga Allah merahmati penjajah
Seorang tentera Inggeris memegang bendera Malaysia simbolik mereka memperjuangkan kemerdekaan Malaya

Tentera Pembebasan Nasional Malaya (TPNM) dari Parti Komunis Malaya gugur berjuang untuk membebaskan Malaya dari cengkaman penjajah

Tentera penjajah memegang breengun di Tugu Negara



Pandangan belakang Tugu Negara Dibawah ini ialah nama-nama yang terkorban. Kesemua mereka adalah dari kalangan penjajah dan Tentera Komanwel. Tidak ada satu pun nama orang Malaya.




No comments:

Post a Comment

Jika Anda terlepas.....ada ulang tayang disini????

Lagi disini

Tambah satu lagi........lepas ni...lu fikir la beb....

RPK Speaks His Mind - Altantuya Statutory Declaration