"Believe nothing, no matter where you read it or who has said it, not even if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."

Ampun tuanku, sembah patek harap diampun...Patek ingin menyampaikan siapakah PENGKHIANAT sabenar kepada ketuanan Sultan di negara ini...malah dikalangan tuanku pun ada yang bersekongkol dengan mereka kerana di beri habuan yang lumayan...Patek patek yang marhaen dinegara ini masih tetap setia dengan tuanku walau pun difitnah dengan pelbagai tuduhan..ampun tuanku beribu ampun, sembah patek harap diampun..

Sunday, May 2, 2010

UMNO Menjerat Diri Dengan Rasuah Politik

Tranungkite



Oleh Ruhan


Hakikatnya Pakatan Rakyat tidak menang di Hulu Selangor kerana UMNO telah memberi rasuah politik kepada pengundi-pengundi Melayu dan India. Kenyataan ini diterima setelah membuat kajian terhadap laporan yang diberikan oleh pemerhati antarabangsa dan menilai maksud tersirat penjelasan Najib kepada rakyat bagi menjawab tuduhan Pakatan Rakyat.

UMNO terjerat dalam kes ini. Namun demikian, SPRM yang sememangnya menjadi kembar UMNO mengambil sikap pekak dan bisu terhadap kritikan tersebut. Kewujudan fenomena ini benar-benar mencemarkan proses demokrasi di Malaysia.

Setelah meneliti kembali statistik yang dikeluarkan tentang keputusan menyeluruh PRK itu, didapati bahawa sokongan pengundi Melayu dan India yang boleh dikategorikan sebagai penghuni pinggir bandar terhadap Pakatan Rakyat ternyata bertambah. Begitu juga halnya dengan sokongan peneroka Felda. Situasi tersebut terpancar dalam jumlah undi yang diperoleh Zaid melebihi jumlah undi yang diperoleh Allahyarham Dato' Zainal.

Keputusan akan menyebelahi Zaid sekiranya penyokong-penyokong Pakatan yang dipindahkan kawasan mengundi mereka kekal di Hulu Selangor. SPR telah lama menjadi parti komponen tidak rasmi BN.

Perkembangan ini melegakan Pakatan. Tidak semua pengundi pada abad ini sama ada di luar bandar, pinggir bandar ataupun bandar termakan dengan rasuah politik UMNO. Parti rasuah nombor wahid di Malaysia ini pasti tidak dapat menghulurkan rasuah politik sebesar di Hulu Selangor apabila PRU Ke-13 diadakan nanti. Ketika itu mereka akan menderita kekecewaan akibat kebebalan sendiri.

Fakta tidak mungkin dikalahkan oleh fitnah. Fakta hanya boleh dikalahkan oleh rasuah politik. Kedua-dua kenyataan inilah yang bersarang di Hulu Selangor. Sekali gus menjadi amaran awal kepada UMNO-BN. Pengundi-pengundi tidak boleh digula-gulakan selama-lamanya. Minda mereka yang dibuka oleh ledakan maklumat mudah mencium muslihat UMNO dan sekutu-sekutu mereka untuk mengekalkan kuasa.

Pakatan tidak perlu berduka lara dengan kegagalan di Hulu Selangor. Peningkatan sokongan perlu dijaga dengan sebaik-baiknya. Jentera Pakatan tidak boleh duduk diam. Mereka perlu menggempur pengundi-pengundi di kampung-kampung sekerap mungkin. Hal ini mampu dilakukan kerana cantuman ahli-ahli PAS, DAP, dan PKR ramai jumlahnya.

Siri ceramah perlu dikampungkan. Pendekatan yang digunakan perlu sesuai dengan tahap pemikiran orang kampung. Aktiviti-aktiviti kampung seperti gotong-royong, kenduri-kendara, bersunat, khatam Quran, Maulidur Rasul, cukur jambul, marhaban, berzanji,dan sebagainya perlu dimanfaatkan dengan segera. Melaluinya aktiviti penambahan ahli boleh dijalankan. Pungutan derma untuk mengisi dana perjuangan menegakkan agama Allah di muka bumi ini boleh dilaksanakan. Fakta benar tentang kebatilan UMNO dapat disebarkan. Fitnah UMNO terhadap Pakatan dapat dipatahkan.

Kita perlu sedar bahawa tidak ramai ahli UMNO yang cenderung kepada program-program keagamaan kerana sikap mereka yang sekular, keelitan, dan materialistik. Dengan perasaan rendah diri, Pakatan perlu mendekati golongan pengundi kampung tidak kira golongan veteran, golongan wanita, mahupun golongan muda secara berhemah.

Biarkanlah UMNO menjerat diri mereka dengan duit. Duit bukan segala-galanya dalam kehidupan ini. Sentuhan sanubari yang diiringi keikhlasan, kesungguhan, dan berterusan akan membawa kejayaan dengan izin Allah Subahanahu wa Ta'ala.

http://bilahrotan.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Jika Anda terlepas.....ada ulang tayang disini????

Lagi disini

Tambah satu lagi........lepas ni...lu fikir la beb....

RPK Speaks His Mind - Altantuya Statutory Declaration